Modelářské letiště MK Lipence leží na území Prahy, blízko soutoku řek Berounky a Vltavy, mezi Zbraslaví, Radotínem a Lipenci. Jeho polohu ukazuje mapka s popisem přístupových cest. Pozemek, na kterém se začalo v roce 1998 s budováním, je dlouhodobě pronajatý a má plochu téměř 6 ha. Svými rozměry je těsně pod hranicí, která by vyhovovala i pro letadla UL. Je to bezesporu jedno z největších čistě modelářských letišť v Praze a okolí. Navíc je letiště dosažitelné nejen autem, ale i v dosahu městské hromadné dopravy. Povrch letiště je travnatý, běžně jsou nízce sekány a upravovány dvě kolmé dráhy (S-J, V-Z) o rozměrech asi 100×50 m. V případě potřeby lze využít ve směru S-J prostor o délce kolem 250 m, ale to už je na modelářskou dráhu až moc. Zato když je třeba napnout gumicuky a rozvinout navijáky pro větroně, přijde tato délka velmi vhod.
Na stejném místě bylo letiště již v minulosti. Dokladem o tom jsou nejen vzpomínky paměťníků, ale například i úryvek z článku Jana Brskovského a Oldřicha Soukupa „Z historie létání u soutoku dvou řek“ a dobová fotografie.
Poloha letiště
Současnou podobu části letiště ukazuje letecký snímek pořízený v září 1999 během závěru akce „Lipenecký obr“. Stranou provozu modelů je prostor využitelný v případě potřeby buď ke stanování nebo jako parkoviště pro auta, kterých je možné umístit 200 až 300. Prostor pro diváky dovoluje, aby jich mohlo navštívit akce v jednom okamžiku 1000 až 2000. Větší akce znepříjemňuje jen stav přístupových polních cest, které mají nezpevněný povrch a dvě protijedoucí auta se na nich vyhýbají s obtížemi. Při akcích klubu na letišti i mimo něj jsou umisťovány reklamní plochy, které můžeme zájemcům nabídnout.
Letiště je oplocené, v nejbližším okolí jsou pole, z jedné strany stromy a hned za nimi Berounka. Členové MK Lipence mají na letiště volný přístup bez ohledu na denní dobu nebo roční období, což není jen řečnický obrat. S nočními modely se občas létá i přes půlnoc a zimní provoz na sněhu je pro některé členy klubu také samozřejmostí. Hosty a návštěvníky letiště musí doprovázet člen klubu, který jim odemkne přístupovou cestu a je s nimi celou dobu jejich pobytu na letišti. Pokud se tedy chcete přijet podívat, berte prosím v úvahu, že je třeba si návštěvu předem dohodnout, abyste nejezdili zbytečně.
Zázemí letiště
Členům klubu a při akcích i návštěvníkům slouží dřevěný přístřešek pro 15 až 20 lidí, v létě doplněný ze dvou stran nástavci s plachtou. Poskytuje v létě stín a jindy ochranu před deštěm nebo větrem, večer osvětlený prostor, zkrátka hodí se vždycky. Kdo nechce mít střechu nad hlavou, může si odpočinout na lavičce pod starou košatou lípou. K přístřešku přiléhá i postavený zděný gril využívaný hojně k opékání uzenin a masa při večerních posezeních a veřejných akcích, kdy u něj vyroste i improvizovaný stánek s občerstvením. Kousek dál je do země zapuštěné ohniště s lavičkami, místo ideální pro noční diskuse všeho druhu. K zázemí letiště pochopitelně patří i skladový prostor a sociální zařízení včetně nádrže na vodu k mytí.
Na letišti může být v případě potřeby k dispozici elektrický proud z vlastního výkonného agregátu, běžné dobíjení akumulátorů pro elektrolety si členové mohou připnout k místnímu velkému akumulátoru, takže nehrozí nebezpečí, že večer vyčerpaný akumulátor auta odmítne nastartovat.
Letová omezení
Výhodná poloha letiště v blízkosti obydlené zástavby má samozřejmě i své nevýhody. Abychom předešli konfliktům s obyvateli okolí a jejich stížnostem na hluk, je provoz modelů se spalovacím motorem časově omezen a směrem na bližší zástavbu v Radotíně se nesmí s nimi létat vůbec. Tato omezení jsou závazná a je tvrdě vyžadováno jejich dodržování.
Hlučnost modelu není posuzována pouze odhadem a srovnáváním, ale objektivním měření klubovým hlukoměrem na vymezeném stanovišti. Při posuzováním nadměrné hlučnosti se vychází z norem FAI. Odpadají tak možné diskuse typu „můj model nedělá rámus, tamhleten je hlučnější“ a současně mají členové příležitost si sami ověřit účinnost vlastních úprav motorů a tlumičů na výsledný hluk. Ukazuje se, že s velkými modely a motory nad 10 ccm jsou nejmenší problémy. Kritickou kategorií jsou sportovní a akrobatické modely s motory od 2 do 6,5 ccm. Dokonce i proudový motor tryskáče je tišší, než mnohé z nich.
Pořádek na letišti
Udržet na letišti pořádek v obsazení kanálů pomáhá obvyklá cedule s magnetickýmy kartami označenými čísly kanálů. Vysílač se smí spustit pouze s kartou na anténě, chybějící karta na desce tedy signalizuje obsazený kmitočet. Dnes již však převládá kmitočet 2,4 Ghz tak se stává letecký provoz na letišti MK Lipence bezpečnější.