Zálet C-106

DSC_0069.JPG1. července proběhl na letišti úspěšný zálet modelu C-106. Stavitelem, majitelem a pilotem modelu je Zdeněk Hůlka.

Skutečný letoun Bücker Bü 181 Bestman byl zalétán v roce 1939. V době války bylo vyrobeno více jak 6600 ks. Po válce zahájil výrobu Moravan Otrokovice a vyrobil přes 1100 letadel pod označením Z­181, Z­182 a Z­183 a vojenským označením C­6 a C­ 106. Používal se k výcviku a vlekání větroňů.

Technická data:

  • rozpětí 10,6 m
  • délka 7,85 m
  • váha 480 kg
  • motor čtyřválec Hirt 105 k
  • maximální rychlost 215 km/hod.
  • cestovní rychlost 195 km/hod.

Modelářský skvost C­106 Zdeňka Hůlky v měřítku 1:2,3 má tato technická data:

  • rozpětí 4,6 m
  • délka 3,4 m
  • motor benzinový Valachmotors 210 ccm – čtyřtakt
  • klasická dřevěná konstrukce podle skutečného letadla

C­106 se na radotínské letiště vrátila po 60 letech. Ještě v roce 1955 před zrušením letiště jich bylo v motorovém provozu více jak 10. Majestátní let modelu mi připomněl dobu, kdy jsme se ji pokoušeli řídit a učili se přímý let a zatáčky.  Basa – jak se C­106 přezdívala – létala nejlépe, když se jí do řízení moc nesahalo. Později nás neúnavně tahala do termiky a večer vlekala z cílových letišť zpátky na Točnou. Byly to hezké vzpomínky. Díky, Zdeňku.

Milan Dubský

2 Komentářů

  1. Milan Dubský
  2. Adámek

    Je to opravdu parádní kus, který si určitě zaslouží daleko podrobnější popis. Nebo se to schovává až na Obra (či Prague Model Show) ?

Napsat komentář