Boleslav Adámek – pár řádek o historii

Do LMK Lipence jsem vstoupil v r. 1968. Asi od 7 let jsem plácal různé kluzáky a gumáky, ale s malým až žádným úspěchem. V r. 1956 (byl jsem v 8. třídě) byl na zbraslavské škole založen modelářský kroužek. Teprve tehdy jsem dostal  rady a pomoc instruktora Vláďi Maška  z Radotína – (byl asi o 3 roky starší než já) – postavil jsem Čížkova Saturna  (větroň A2) a stal jsem se s ním okresním přeborníkem  – lítal jsem sám.  Tím jsem byl nakopnut správným směrem. 

Během studií jsem postavil několik větroňů A2 a A1, i pár motoráků a jednoho RC větroně na 1 kanál Gamu. Ten ale nelítal protože rádio fungovalo zcela nespolehlivě. V r. 1968 jsem skončil svou nevalnou kariéru ve vodáckem klubu, kde taky byl Mirek Macků. Dozvěděl jsem se od něho o existenci Modelklubu a od té doby jsem členem.  Počet členů byl tehdy mezi 10 – 20. Lítaly se volné větroně (A2) – soutěžně. Kromě toho upoutané modely, malé volné motoráčky a později i RC modely. Nejdřív RC větroně,  později i motoráky. Nejdřív na 1 kanál (jen směrovka), později  i  více kanály. Na soutěže se jezdilo dlouho vlakem, než se objevila nějaká auta mezi členy – to bylo až kolem 1970. Velkou pomocí s rádii nám byl  p. Bláha, víc zkušený  radioamatér než modelář, který mi uvedl mou Gamu do chodu a později pomáhal s opravami. Asi v r. 1972 vstoupil do klubu Zd. Hůlka, který značně zvýšil úroveň klubového lítání – od RC větroňů až k vícekanálovým akrobatům.

V 70. Letech se v klubu objevily  vícekanály , amatérské (spíš melouchářské), nebo ojeté zahraniční . Později (tak 1975) i proporcionály, se kterými se už dalo lítat skoro stejně jako s dnešními rádii. I když kanálů bylo míň a mixy a další funkce žádné. V té době byly kluby hodnoceny podle výsledků na soutěžích, práce s mládeží atd a tak se hodně lítalo na soutěžích. Nejvíc RC V1 (1kanálové větroně), později i RC V2 a ještě později  i  akrobatické motoráky ale jen Zd. Hůlka.

Stálým problémem bylo, že nebylo kde legálně lítat. Využívala se pole mimo vegetační období, zbraslavské pískovny (dnes jsou zavezené, zarostlé a i zastavěné), naposledy měl klub plochu na okraji zavážky pískovny nad Lipencemi , kde se dalo trochu i lítat na svahu. Taky se dalo lítat na svahu přímo nad Lipencemi – viz moje fotky na Rajčeti. V r. 1998 se podařilo získat nájem plochy asi 5 ha na místě, kde je letiště dosud.  Do té doby počet členů kolísal mezi asi 20 – 30,  v pozdějších letech byl počet členů až asi 120.

Dnešní úroveň modelů je s tou starou naprosto nesrovnatelná, ale přineslo to mnoho nových problémů. Stížnosti na hluk od obyvatel Radotína vedoucí k zásahu příslušných orgánů atd. Zatím se to daří řešit, doufám že budeme úspěšní i nadále.  Bohužel fotky z historie klubu, ze soutěží atd se mi při několikanásobném stěhování poztrácely. Co jsem našel, je tady:  http://kocour111.rajce.idnes.cz/Historie_skeny/  Nedávno dal fotky (formou videa) na stránky Vašek Liška,  nejvíc toho má asi Mirek Macků, který už na klubové stránky něco už dal, doufám, že ostatní budou následovat.

Boleslav Adámek